close
تبلیغات در اینترنت
آموزش نورپردازی خارجی ساختمان در Vray

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 116
  • کل نظرات : 0
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 33
  • بازديد ديروز : 2
  • بازديد کننده امروز : 1
  • بازديد کننده ديروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 56
  • بازديد ماه : 444
  • بازديد سال : 1,086
  • بازديد کلي : 36,775
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.224.220.72
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

نورپردازی V-ray یکی از مهم ترین قسمت ها در رندرگیری و ۳D visualization است.زیرا نه تنها حس و و ظاهر رندر را به وجود میاورد، بلکه میتوانید طرح را کاملا واقعی کند.خیلی از طراحان  معمار ی داخلی روی نورپردازی داخلی وقت میگذارند تا مطمئن شوند تمام جزئیات در اتاق به خوبی نورپردازی شده است.تنظیم نورپردازی خارجی خیلی راحت تر از داخلی است، اما باز هم معمار ها را به چالش می کشد.

۱- مدلسازی  Modeling:

خوب این مدل خارجی است که میخواهیم نورپردازی خارجی را آموزش دهیم.این مدل در محیط CAD  ترسیم و  وارد ۳D Studio Max شده و به خوبی لایه بندی شده است.exterior_scene_part3_lighting_01

۲- تکسچر گذاری Texturing:

تکسچرها و متریال ها از مجموعه انتخاب و به مدل اعمال شده است.

exterior_scene_part3_lighting_02

exterior_scene_part3_lighting_03

-تمام متریال های در صحنه از نوع  متریال ویری (Vray materials)هستند.در این صحنه به غیر از متریال های پایه، روی چمن ها displacement اعمال شده تا واقعی تر وبا جزئیات بیشتر دیده شوند.

-برای چمن ها از یک مپ ۲بعدی (۲D mapping) از نوع و با بیت مپ grayscale ساخته شده است

exterior_scene_part3_lighting_04

۳- تنظیمات زاویه دوربین Camera View Setup

exterior_scene_part3_lighting_05

۴- نورپردازی vray exterior lighting :دقیقا مشابه نوپردازی داخلی، دوباره با نور پردازی محیطی(environment light) شروع میکنیم.سعی کنید همیشه یک مجموعه از فایل هایی مناسب برای نورپردازی محیطی، آماده کنید.در این آموزش میخواهیم از سیستم نور daylight و نور غروب خورشید که به سمت پایین میاید و به بدنه ساختمان ها میخورد، استفاده کنیم.این قسمت از ساختمان، رنگ سایه متمایل به زرد دارد.در ۲ رنگ زرد خورشید و آبی آسمان در این رندر ترکیب خواهند شد.

به جای استفاده از نور آسمان (GI Environment) در کادر رندر V-ray، از نور امبینت (ambient light)استفاده میکنیم.از روش متفاوتی برای شبیه سازی گنبد آسمان استفاده میکنیم.

exterior_scene_part3_lighting_06

ما نور VrayLightMtl را به یک بیت مپ (عکس آسمان) اعمال میکنیم.و همچنین دستور مقیاس گذاری استوانه ای از نوع UVW mapping cylindrical بر روی آن اعمال میکنیم.مزیت این روش، ظاهر بهتر ambient light است و نقاط تاریک و روشنی دقیقا مثل آسمان واقعی دارد.وقتی که یک عکس آسمان را به VraylightMtl اعمال میکنیم، نقاط تیره و ورشن بیت مپ را انعکاس میدهد و ظاهر زیبایی برای رندر ایجاد میکند.

این روش مانند نورپردازی HDRI به نظر میرسد.اما ساخت و تنظیم کردن آن موقع جابه جا کردن تغییر مقیاس و چرخاندن آسمان، راحت تر است.برعکس HDRI شما باید بگراند را در viewport ها فعال کنید و همان اعداد را وارد کنید تا به درجه روشنایی درست برسید.اکنون درجه روشنایی را روی همان مقدار عدد ۱ رها میکنیم.

exterior_scene_part3_lighting_07

سپس میتوانیم بکارمان ادامه بدهیم و تست رندر بگیریم.برای کم کردن زمان رندر، از تنظیمات با کیفیت پایین استفاده میکنیم.

>Color mapping: Exponential

>Irradiance map was set to low

>Light cache with Subdivs at 200 and sample size at 0.02

exterior_scene_part3_lighting_08

-تا اینجا خیلی تیره به نظر میرسد.اما میتوانیم تاثیر جالب نور ambient light را ببینیم.تا زمانی که صحنه خارجی و روشن داریم، میتوانیم مقدار آن را از ۱ تا ۶ بالا ببریم.

exterior_scene_part3_lighting_11

دوباره تست رندر بگیرید و ببنید چطور شده؟همچنین مبلمان، درخت، گل و بوته و سبزه و کمی جزئیات به صحنه اضافه میکنیم.

exterior_scene_part3_lighting_12

ظاهر رندر کمی بهتر شد.حالا یک سایه آبی رنگ داریم که روی کل سطح ساختمان ها افتاده است.کیفیت رندر فعلا و تا زمانی که از تنظیمات سطح پایین استفاده میکنیم، خیلی بد است.اما به این صورت در زمان رندر صرفه جویی قابل توجهی میشود. حالا که نورپردازی ambient ما بدرستی انجام شد،بیایید نورخورشید را اضافه کنیم.دوباره از نور کروی ویری(Vray light, Sphere) برای شبیه سازی نور خورشید، با نور زرد قوی استفاده میکنیم.هرچقدر شعاع نور بزرگتر باشد، سایه ها هموارتر میشود.

حالا برای گرفتن رندر نهایی حاظر هستیم.

۵- تنظیمات کادر رندر نهایی Render Setting For Final Image :

exterior_scene_part3_lighting_13

exterior_scene_part3_lighting_14

برای رندر نهایی با کیفیت ۴۰۰۰ pixel، تنظیمات کادر رندر را بالا میبریم تا به کیفیت رندر نهایی برسد. GI را رویIrradiance map برای متور رندر اولیه و Light cache برای متور رندر ثانویه تنظیم میکنم.

گزینه Adaptive QMC برای ایمیج سمپلر و Michell – Netravali را برای فیلترهای آنتی الایزینگ انتخاب میکنم.

exterior_scene_part3_lighting_15

همچنین برای پست پروداکشن ، در رندرالمنت گزینه های VrayReflection passVraySpecular pass andVrayZDepth pass را اضافه کردم.

۶- ویرایش تصویر پس از رندر Post Work :

برای پست پروداکشن از Photoshop استفاده میکنیم.همچنین برای روشنایی و کنتراست رندر از ابزار Level adjustments and Color Balance در فتوشاپ استفاده میکنم.برای واقعی تر شدن، از یک بگراند آسمان واقعی استفاده میکنم. همچنین برای برجسته تر شدن سایه ها از Reflection Specular passes استفاده میکنم.همچنین از المنت Vray Dirtpass render برای بهتر کردن کیفیت سایه ها استفاده میکنم.

exterior_scene_part3_lighting_16

چند View از دیدنزدیک تر:

exterior_scene_part3_lighting_17

بسیار خوب.به نورپردازی دلخواه رسیدیم.همان طور که دیدید، بسیار ساده و راحت بود.اما همیشه رسیدن به یک رندر نهایی با کیفیت، چالش برانگیز است.امید وارم شما هم به ایده های جدیدی برای نور پردازی برسید و با ما درمیان بگذارید.

برای رندر نهایی با کیفیت ۴۰۰۰ pixel، تنظیمات کادر رندر را بالا میبریم تا به کیفیت رندر نهایی برسد. GI را رویIrradiance map برای متور رندر اولیه و Light cache برای متور رندر ثانویه تنظیم میکنم.

گزینه Adaptive QMC برای ایمیج سمپلر و Michell – Netravali را برای فیلترهای آنتی الایزینگ انتخاب میکنم.

همچنین برای پست پروداکشن ، در رندرالمنت گزینه های VrayReflection passVraySpecular pass andVrayZDepth pass را اضافه کردم.

 

بسیار خوب.به نورپردازی دلخواه رسیدیم.همان طور که دیدید، بسیار ساده و راحت بود.اما همیشه رسیدن به یک رندر نهایی با کیفیت، چالش برانگیز است.

exterior_scene_part3_lighting_18

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

لوگو

معمار

    _آلوار آلتو :

  معماری علم نیست. معماری فرایند ترکیبی عظیم است که هزاران کارکرد معین انسانی را به هم تلفیق می کند و همان معماری 
  باقی می ماند. نیت معماری ایجاد هماهنگی میان جهان مادی و زندگی انسان است

نویسندگان

پیوندهای روزانه

طراحی سایت ارزان